Pyhä padmāsana
Jos luulit, että alla olevassa kuvassa Buddhan taustalla on vain yksi kauniisti veistetty temppelin pilari muiden joukossa, saanen oikaista erehdyksen. Ehei suinkaan! Tämä tässä on nimittäin padmāsana.
Tiedän, vähän hämmentävää. Tunnet tuon sanan pikemminkin yhtenä maineikkaimpana asanajoogan sanskritinkielisenä asennon nimenä. Ja ihan erilaisten polviniveliä vääntävien newtonien alla kuin miltä padmāsana näyttää tässä kuvassa?
Padmasanan lukot alkavat aueta, kun muistaa, että sanskritin kielen sana āsana tarkoittaa alkujaan "istuinta" (eikä sittenkään notkeaa asentoa rantahietikolla tai käsitasapainoa kuolettavan korkean jyrkänteen reunalla). Joten mikäli āsana tarkoittaa istuinta, kenen istuin tässä siis oikein on?
Balin hindupantheonissa on yksi hahmo ylitse muiden. Hän on Acintya. Acintya on Brahman balilainen manifestaatio. Intialaiset varmaankin kutsuisivat Acintyaa muitta mutkitta Brahman avatariksi. Acintya kun on kaiken alku, tyhjyys, eetteri sekä syntymän ja kuoleman suhteen ikuisesti ajan tuolla puolen. Kyseiset seikat huomioon ottaen käy järkeen, että balilaiset eivät pidä mitään tyyliä kuvata Acintyaa riittävän onnistuneena tapana tulkinta sitä, mikä tai mitä hän on.
Joten hänet jätetään usein kuvaamatta kokonaan. Mikäli hän ottaisi muodon, hän istuisi todennäköisesti, kuten monet muutkin hindujumalat ja -jumalattaret, lootuksenkukalla. Mutta koska hän on naman (nimi, käsitteellisyys) ja rupan (muoto) tuolla puolen, Acintya saa erilaisen kohtelun. Hänen lootusvaltaistuimensa (padmasana) seisoo tyhjää täynnään balilaisen temppelin tärkeimmällä paikalla.
Eli joogi, mikäli joku pyytää sinua jatkossa näyttämään padmasanan, tiedät nyt mitä tehdä.